Utka Ultimate statuten
Dit zijn de statuten van frisbeevereniging UTKA Ultimate in Utrecht zoals besloten op de algemene
ledenvergadering van 12-12-2012
Artikel 1 – Naam en zetel
1. De vereniging draagt de naam: UTKA Ultimate en wordt in de statuten en reglementen nader aangeduid
als:
de vereniging.
2. De vereniging heeft haar zetel te Utrecht
Artikel 2 - Doel
1. De vereniging stelt zich ten doel het bevorderen en doen beoefenen van de frisbeesport in al zijn
verschijningsvormen.
2. De vereniging tracht dit doel onder meer te bereiken door:
a. het verkrijgen en het behouden van het lidmaatschap van de Nederlandse Frisbee Bond, welke bond in de
statuten en reglementen van de vereniging nader wordt aangeduid als de
”NFB”;
b. het doen deelnemen aan wedstrijden evenementen die door of onder auspiciën van de NFB
worden georganiseerd;
c. het verzorgen van trainingen op regelmatige basis;
d. het organiseren van frisbeesportwedstrijden en -evenementen;
Artikel 3 – Organisatie
1. De vereniging kent een bestuur dat verantwoording verschuldigd is aan de algemene vergadering.
2. De algemene vergadering bestaat uit alle leden van de vereniging.
3. Organen van de vereniging zijn het bestuur en de algemene vergadering, de kascommissie alsmede
die
personen en commissies die op grond van de statuten door de algemene vergadering zijn belast met een
nader
omschreven taak en aan wie daarbij beslissingsbevoegdheid is toegekend.
4. Alle officiële mededelingen van organen van de vereniging worden bekend gemaakt in de
‘officiële mededelingen’ van de vereniging, zoals gepubliceerd in het clubblad en/of op de website van
de
vereniging en/of per e-mail.
Artikel 4 – Leden en donateurs
1. Een ieder kan als lid tot de vereniging worden toegelaten. Aanmelden geschiedt via de secretaris van
het
bestuur en/of via de website.
2. Het bestuur beslist over het toelaten van leden. Indien het bestuur niet tot toelating besluit kan de
algemene vergadering op verzoek van de betrokkene alsnog tot toelating besluiten.
3. Het verzoek tot toelating tot het lidmaatschap van de vereniging houdt tevens een verzoek in tot
toelating tot de NFB. Indien de betrokkene als lid van de vereniging is toegelaten, is de betrokkene
tevens
toegelaten als lid van de NFB, tenzij het bondsbestuur van de NFB toelating tot het lidmaatschap van de
NFB
weigert binnen een maand na het verzoek tot toelating tot het lidmaatschap van de vereniging. In dat
geval
is de vereniging gehouden het lidmaatschap met onmiddellijke ingang door opzegging te beëindigen.
4. De algemene vergadering is bevoegd leden in categorieën onder te verdelen en kan voor elke categorie
afwijkende rechten en verplichtingen vaststellen.
5. Op voorstel van het bestuur kan de algemene vergadering een lid dat zich voor de vereniging meer dan
5
jaar verdienstelijk heeft gemaakt het predicaat ‘lid van verdienste’ verlenen.
6. Op voorstel van het bestuur kan de algemene vergadering een lid dat zich voor de vereniging gedurende
lange tijd verdienstelijk heeft gemaakt, het predicaat ‘erelid’ verlenen.
7. De vereniging kent naast leden donateurs.
8. Donateurs zijn natuurlijk of rechtspersonen die door het bestuur de bondsvergadering zijn toegelaten
en
die zich naar de vereniging toe verplichten om jaarlijks een door het bestuur vastgestelde minimale
bijdrage
te
9. Donateurs hebben geen andere rechten en verplichtingen dan die welke hen in of krachtens de statuten
en
het Algemeen Regelement zijn toegekend of opgelegd.
10. De rechten of verplichtingen van donateurs kunnen op elk moment wederzijds door opzegging worden
beëindigd, behalve dat de jaarlijkse bijdrage voor het lopende boekjaar voor het geheel verschuldigd
blijft.
11. Opzegging namens de vereniging gebeurt door het bondsbestuur.
Artikel 5 – Algemene rechten en verplichtingen
1. Leden van de vereniging zijn verplicht:
a. de statuten, reglementen en besluiten van organen van de vereniging na te leven;
b. de statuten, reglementen en besluiten van organen van de NFB na te leven;
c. de statuten, reglementen en besluiten van organen van de World Disc Federation na te leven;
d. de belangen van de vereniging niet te schaden;
e. alle overige verplichtingen die de vereniging in naam of ten behoeve van de leden aangaat of die uit
het
lidmaatschap van de vereniging voortvloeien, te aanvaarden en na te komen.
2. Een lid is verplicht zijn financiële verplichtingen op de door de vereniging aangegeven datum (de
vervaldatum) te voldoen. Indien het lid een maand na de vervaldatum niet geheel aan zijn financiële
verplichtingen heeft voldaan, is hij vanaf die datum zonder recht van beroep uitgesloten van deelname
aan de
activiteiten van de vereniging totdat hij geheel aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan.
Gedurende
die periode kan het lid in de vereniging geen rechten uitoefenen en blijft hij verplicht te voldoen aan
alle
verplichtingen die uit het lidmaatschap voortvloeien.
3. Indien een lid niet tijdig voldoet aan zijn financiële verplichtingen tegenover de vereniging, is het
lid
vanaf de vervaldatum over het verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Blijft het lid
geheel
of gedeeltelijk in gebreke nadat hem een nieuwe termijn voor betaling is gegund, dan is het lid behalve
de
wettelijke rente ook tien procent aan buitengerechtelijke kosten over het oorspronkelijke bedrag
verschuldigd. Volhardt het lid in zijn verzuim, dan is hij naast de wettelijke rente en
buitengerechtelijke
kosten ook alle redelijkerwijs voor het innen van zijn schuld door een advocaat of deurwaarder gemaakte
kosten aan de vereniging verschuldigd, tenzij de rechter anders beslist.
4. Leden onthouden zich tegenover andere leden van elke vorm van ongewenst seksueel gedrag of seksuele
toenadering, in verbale, non verbale of fysieke zin, alsmede van (verbaal) geweld, racistische of
discriminerende uitlatingen e.d., opzettelijk of onopzettelijk, die door het andere lid, die het
ondergaat,
als ongewenst of gedwongen wordt ervaren. Het in strijd handelen met deze bepaling geldt als een
overtreding.
Artikel 6 - Bestraffing
1. Bij een overtreding van de statuten, reglementen en/of besluiten kan het bestuur aan een lid een
straf
opleggen.
2. Wanneer het bestuur een straf heeft opgelegd, kan het lid daarvan binnen dertig dagen in beroep gaan
bij
de algemene vergadering.
3. Wanneer een overtreding is begaan binnen het verband van het NFB zijn de tuchtcommissie en de
commissie
van beroep van de NFB bevoegd een straf op te leggen.
Artikel 7 – Einde lidmaatschap
1. Het lidmaatschap van de vereniging eindigt door de dood, door opzegging of door ontzetting.
2. Het lid kan zijn lidmaatschap opzeggen tegen het einde van het boekjaar. Een lid kan voorts het
lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat:
a. hem een besluit is medegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm,
dan wel tot fusie of splitsing van de vereniging;
b. hem een besluit is bekend geworden of meegedeeld waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn
verplichtingen
zijn verzwaard, in welk geval het besluit door zijn opzegging niet op hem van toepassing is.
3. Het lidmaatschap kan niet met onmiddellijke ingang worden opgezegd wanneer het een wijziging van
rechten
en verplichtingen betreft die nauwkeurig zijn omschreven of wanneer een verplichting van geldelijke aard
wordt gewijzigd.
4. In andere gevallen kan een lid het lidmaatschap voorts met onmiddellijke ingang door opzegging
beëindigen, wanneer redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.
5. Opzegging door de vereniging geschiedt door het bestuur. De vereniging kan het lidmaatschap
opzeggen tegen het einde van het boekjaar. Opzegging door de vereniging kan geschieden wanneer:
a. het lid zijn verplichtingen tegenover de vereniging niet of niet tijdig nakomt, waaronder - maar niet
uitsluitend - die van artikel 5;
b. de belangen van de vereniging of van één of meer leden schaadt;
c. het lid niet voldoet aan de vereisten die de statuten voor het lidmaatschap stellen.
6. Voorts kan de vereniging het lidmaatschap van een lid met onmiddellijke ingang door opzegging doen
beëindigen wanneer redelijkerwijs van de vereniging niet kan worden verlangd het lidmaatschap te laten
voortduren.
7. Indien het lidmaatschap van een lid van de NFB eindigt, is het bestuur gehouden het lid van de
vereniging met onmiddellijke ingang het lidmaatschap op te zeggen.
8. Tenzij anders is bepaald, geschiedt een opzegging door het lid of door de vereniging tegen het einde
van
het boekjaar met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. Is niet tijdig opgezegd, dan
geldt
de opzegging tegen het einde van het daaropvolgende boekjaar. Is ten onrechte met onmiddellijke ingang
opgezegd, dan eindigt het lidmaatschap op het vroegst toegelaten tijdstip volgend op de datum waartegen
was
opgezegd. Zolang het lidmaatschap niet
is beëindigd, behoudt het lid zijn rechten en moet hij zijn verplichtingen nakomen.
9. Royement (ontzetting) kan alleen worden uitgesproken door het bestuur en in beroep door de algemene
vergadering wanneer een lid in ernstige mate in strijd handelt met de statuten, reglementen of besluiten
van
de vereniging of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt. Het besluit tot royement wordt het lid zo
spoedig mogelijk schriftelijk medegedeeld. Het lid kan binnen een maand na ontvangst van die mededeling
in
beroep gaan bij de algemene vergadering. Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid
geschorst. Tijdens zijn schorsing is het lid gehouden zijn verplichtingen na te komen en worden zijn
rechten
opgeschort.
Artikel 8 - Het bestuur
1. Het bestuur bestaat uit tenminste drie meerderjarige personen. De algemene vergadering bepaalt het
aantal
leden van het bestuur.
2. De leden van het bestuur worden door de algemene vergadering uit de leden benoemd.
3. Het bestuur kent in ieder geval een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. De voorzitter
wordt
in functie benoemd. De overige functies worden door de leden van het bestuur onderling verdeeld.
4. Het lidmaatschap van het bestuur is niet te verenigen met het lidmaatschap van de kascommissie.
5. Het bestuur of tenminste vijf leden van de algemene vergadering gezamenlijk kunnen schriftelijk
kandidaten stellen tot uiterlijk veertien dagen voor de dag van de algemene vergadering.
6. Indien de benoeming in functie geschiedt, geschiedt ook de kandidaatstelling in functie.
7. De leden van het bestuur worden benoemd voor een periode van één jaar en kunnen aansluitend telkens
voor
eenzelfde periode worden herbenoemd, zulks tot een maximale periode van vier aaneengesloten jaren. Na
ommekomst van een periode van vier jaar na een bestuursperiode zijn leden van het bestuur opnieuw
benoembaar.
8. Leden van het bestuur treden af aan het eind van de dag van de algemene vergadering, waarin de duur
van
hun benoeming eindigt of waarin zij aftreden.
9. In een tussentijdse vacature wordt, zo mogelijk, tijdens de eerstvolgende algemene vergadering
voorzien.
10. Na het benoemen van de leden van het bestuur worden de taken van ieder lid van het bestuur
vastgesteld
waarvan mededeling wordt gedaan aan de leden.
11. Een lid van het bestuur kan, ook al is hij voor bepaalde tijd benoemd, te allen tijde door de
algemene
vergadering, met twee derden van de uitgebrachte stemmen worden ontslagen of geschorst. Een schorsing
kan
worden opgelegd voor ten hoogste drie maanden. Behalve wanneer de schorsing eindigt door een besluit tot
ontslag of bedanken, eindigt de schorsing door tijdsverloop of eerder door een besluit tot opheffing van
de
schorsing. De algemene vergadering neemt haar besluit niet eerder dan nadat het desbetreffende lid van
het
bestuur door de algemene vergadering is gehoord, althans hiertoe in de gelegenheid is gesteld.
12. Het lidmaatschap van het bestuur eindigt door overlijden, ontslag, bedanken, door het verstrijken
van de
duur van de (her)benoeming en wanneer het lidmaatschap van de vereniging eindigt. Voorts eindigt het
lidmaatschap van het bestuur wanneer het bestuurslid wordt benoemd in een functie die onverenigbaar is
met
het lidmaatschap van het bestuur.
Artikel 9 - Taken en bevoegdheden bestuur
1. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging.
2. Het bestuur kan met behoud van zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taken door
personen
of commissies doen uitvoeren. Bovendien is het bestuur bevoegd - al dan niet tegen betaling -
werkzaamheden
aan derden op te dragen.
3. Indien het aantal leden van het bestuur beneden het aantal van drie is gedaald, blijft het bestuur
bevoegd.
4. Het bestuur ziet toe op het naleven van de statuten en reglementen van de vereniging, de NFB en de
World
Disc Federation, alsmede op het naleven van de door het bestuur en de algemene vergadering genomen
besluiten.
5. Het bestuur is na voorafgaande goedkeuring van de algemene vergadering bevoegd te besluiten tot het
aangaan van overeenkomsten tot het verkrijgen, het vervreemden of het bezwaren van registergoederen en
tot
het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar
verbindt,
zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een ander
verbindt.
Artikel 10 - Bestuursvergaderingen
1. Het bestuur vergadert zo dikwijls de voorzitter of twee andere leden van het bestuur dit wensen.
2. De voorzitter bepaalt de wijze van vergaderen. Het bestuur kan ook op een andere wijze dan tijdens
een
bijeenkomst vergaderingen houden, mits alle bestuursleden hieraan deelnemen of in geval van afwezigheid
verklaard hebben met die wijze van vergaderen in te stemmen.
3. Het bestuur kan slechts rechtsgeldige besluiten nemen, wanneer meer dan de helft van het aan
bestuursleden aan de vergadering deelneemt.
4. Indien de stemmen in een bestuursvergadering staken, is het voorstel niet aangenomen.
Artikel 11 - Vertegenwoordiging
1. Het bestuur vertegenwoordigt de vereniging.
2. De vereniging wordt voorts vertegenwoordigd door twee gezamenlijk handelende leden van het bestuur,
waaronder in ieder geval de voorzitter, de secretaris of de penningmeester.
3. Het bestuur of twee gezamenlijk handelende leden van het bestuur kunnen een ander lid van het
bestuur of een derde schriftelijk machtigen om de vereniging te vertegenwoordigen in de gevallen en
onder de
voorwaarden die uit de verstrekte schriftelijke volmacht blijken.
4. De vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur en van de gezamenlijk handelende leden van het
bestuur
kan niet worden beperkt of aan voorwaarden worden gebonden. De vertegenwoordigingsbevoegdheid van
personen
aan wie een volmacht is verleend, kan in die volmacht naar aard en omvang worden beperkt en/of aan
voorwaarden worden gebonden.
5. Personen aan wie hetzij op grond van deze statuten, hetzij krachtens een schriftelijke volmacht
vertegenwoordigingsbevoegdheid is verleend, oefenen die bevoegdheid niet uit dan nadat hiertoe een
bestuursbesluit is genomen waarbij tot het aangaan van de desbetreffende rechtshandeling is
besloten.
Artikel 12 - Commissies
1. Het bestuur en de algemene vergadering zijn bevoegd commissies in te stellen en de leden van die
commissies te benoemen, te schorsen en te ontslaan.
2. Tenzij de samenstelling, taken en bevoegdheden van een commissie in de statuten of in een reglement
zijn
geregeld, worden deze bij besluit vastgesteld door het bestuur wanneer deze de commissie instelt, of
door de
algemene vergadering wanneer deze de commissie instelt.
3. Indien een commissie is ingesteld door de bestuur, is de commissie verantwoording verschuldigd aan
het
bestuur. Is de commissie ingesteld door de algemene vergadering dan is de commissie verantwoording
verschuldigd aan de algemene vergadering.
4. Tenzij anders is bepaald of besloten, bestaat een commissie uit tenminste drie leden. De leden
van een permanente commissie worden telkens benoemd voor de duur van drie jaren en kunnen aansluitend
voor
eenzelfde periode worden herbenoemd. De leden van een tijdelijke commissie worden benoemd voor de duur
van
de aan de commissie verstrekte opdracht.
5. Tenzij anders is bepaald of besloten, bestaat elke commissie uit een voorzitter en overige
commissieleden. De voorzitter wordt in functie benoemd. De leden van een commissie verdelen in onderling
overleg de andere functies.
6. De kascommissie bestaat uit twee leden die door de algemene vergadering worden benoemd. De
kascommissie
controleert de jaarrekening van de vereniging. Het lidmaatschap van de kascommissie is niet verenigbaar
met
het lidmaatschap van het bestuur.
Artikel 13 - Boekhouding en financiën
1. Het boekjaar van de vereniging begint op 1 september van het kalenderjaar en eindigt op 31 augustus
in
het daarop volgende kalenderjaar.
2. De geldmiddelen van de vereniging bestaan uit contributie en andere inkomsten, waaronder inkomsten
uit
sponsoring. Erfenissen en legaten kunnen alleen worden aanvaard onder het voorrecht van
boedelbeschrijving.
3. De leden zijn gehouden tot het betalen van de contributie en van andere bijdragen die de algemene
vergadering vaststelt. De algemene vergadering kan voor bepaalde groepen van leden een verschillende
contributie en/of andere bijdragen vaststellen.
4. Ereleden van de vereniging zijn geen contributie verschuldigd.
Artikel 14 - Rekening en verantwoording
1. Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de vereniging en van alles betreffende de
werkzaamheden van de vereniging, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige
wijze
administratie te voeren en daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige
wijze
te bewaren dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de vereniging kunnen worden gekend.
2. Het bestuur is verplicht jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar de balans en de
staat
van baten en lasten van de vereniging op te maken en op papier te stellen.
3. Het bestuur brengt op een binnen zes maanden na het einde van het boekjaar te houden algemene
vergadering
een jaarverslag uit over de gang van zaken in de vereniging en over het gevoerde beleid aan de algemene
vergadering. Het legt de balans en staat van baten en lasten met een toelichting ter goedkeuring aan de
algemene vergadering over. Deze stukken worden ondertekend door de leden van het bestuur. Heeft een lid
van
het bestuur de stukken niet ondertekend, dan wordt hiervan onder opgave van de redenen melding
gemaakt.
4. De algemene vergadering kan de in lid 3 genoemde termijn verlengen met ten hoogste vijf maanden. Na
afloop van de oorspronkelijke of de verlengde termijn kan ieder lid van de gezamenlijke leden van het
bestuur in rechte vorderen dat zij hun verplichtingen nakomen.
5. De jaarrekening van het bestuur wordt jaarlijks onderzocht door een door de algemene vergadering
benoemde
kascommissie van drie leden. Het bestuur is verplicht de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek
alle
door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, desgewenst de kas en de waarden te tonen en de boeken
en
bescheiden andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging ter beschikking te stellen.
6. Goedkeuring van de balans en de staat van lasten met toelichting door de algemene vergadering gebeurt
nadat is kennis genomen van de bevindingen van de kascommissie. Goedkeuring strekt de leden van het
bestuur
tot décharge voor de handelingen die uit die stukken blijken.
7. De balans en de staat van baten en lasten met toelichting moeten op papier worden gesteld en
bewaard. Indien de boekhouding computermatig wordt gevoerd, kunnen - met uitzondering van de op papier
gestelde balans en de staat van baten en lasten - de op een gegevensdrager aangebrachte gegevens op een
andere gegevensdrager worden overgebracht en bewaard. Het overbrengen van de gegevens moet alsdan met
juiste
en volledige weergave van de gegevens geschieden, terwijl deze gegevens gedurende de volledige
bewaartijd
beschikbaar moeten zijn en binnen redelijke tijd leesbaar moeten kunnen worden gemaakt.
8. Het bestuur is verplicht de in dit artikel bedoelde boeken, bescheiden en andere gegevensdragers
gedurende zeven jaren te bewaren.
Artikel 15 - Algemene vergadering
1. De algemene vergadering bestaat uit alle leden van de vereniging.
2. Ieder lid heeft één stem. Leden jonger dan 18 jaar hebben een adviserende stem.
3. Een geschorst lid heeft voor de duur van zijn schorsing geen stemrecht.
Artikel 16 - Het bijeenroepen van de algemene vergadering
1. De algemene vergadering wordt jaarlijks uiterlijk dertig juni gehouden.
2. De oproep voor de algemene vergadering geschiedt schriftelijk aan alle leden. Van de oproep wordt
tevens
mededeling gedaan op de website van de vereniging..
3. In afwijking van het bepaalde in lid 2, kunnen de oproep voor de algemene vergadering en de
bijbehorende
stukken langs elektronische weg aan de leden worden toegezonden, mits deze aan het bestuur schriftelijk
hebben medegedeeld met deze wijze van toezending in te stemmen.
4. De termijn van oproep bedraagt vier weken. Het bestuur kan in bijzondere gevallen de termijn van
oproep bekorten.
5. Een buitengewone algemene vergadering wordt gehouden wanneer het bestuur dit nodig acht.
6. Voorts wordt een buitengewone algemene vergadering gehouden wanneer tenminste zoveel leden als
bevoegd
zijn tot het uitbrengen van een tiende gedeelte van de stemmen in de algemene vergadering het bestuur
hierom
verzoeken. Het verzoek bevat een opgave van het te behandelen onderwerp, voorzien van een toelichting.
Wanneer het bestuur niet binnen veertien dagen aan het verzoek gevolg heeft gegeven door binnen vier
weken
na ontvangst van het verzoek de algemene vergadering te doen houden, kunnen de verzoekers zelf tot die
bijeenroeping overgaan op de wijze waarop het bestuur de algemene vergadering bijeenroept of door het
plaatsen van een advertentie in een veelgelezen dagblad. De verzoekers kunnen alsdan anderen dan leden
van
het bestuur belasten met de leiding van de algemene vergadering en het opstellen van de notulen.
7. Behalve in het in het vorige lid bedoelde geval, bepaalt het bestuur waar en wanneer een algemene
vergadering wordt gehouden.
Artikel 17 - Toegang algemene vergadering
1. Alle leden hebben toegang tot de algemene vergadering. Voorts hebben toegang degenen die door het
bestuur
of door de algemene vergadering zijn toegelaten. Leden die geschorst zijn, hebben geen toegang tot de
algemene vergadering.
2. De algemene vergadering gaat in een besloten vergadering over wanneer de voorzitter, het bestuur of
vijf
leden hierom verzoeken. Tot een besloten vergadering hebben toegang alle niet- geschorste leden en
degenen
die door de algemene vergadering worden toegelaten.
3. De algemene vergadering beslist in een besloten vergadering of de redenen die tot het aanvragen van
een
besloten vergadering zijn aangevoerd een besloten vergadering rechtvaardigen. Is dit niet het geval, dan
wordt de vergadering niet-besloten voortgezet.
4. Over wat in een besloten vergadering is behandeld, kan geheimhouding worden opgelegd aan
hen die daarbij aanwezig of vertegenwoordigd waren.
Artikel 18 - Agenda
1. Tegelijk met het verzenden van de oproep van de algemene vergadering wordt de voorlopige agenda door
publicatie in de officiële mededelingen en door toezending ter kennis van de leden gebracht. Publicatie
of
toezending van de definitieve agenda geschiedt uiterlijk een week voor de dag waarop de algemene
vergadering
wordt gehouden.
2. In afwijking van het in lid 1 bepaalde, kunnen de oproep en de bijbehorende stukken langs
elektronische
weg aan de leden worden toegezonden, mits zij aan het bestuur schriftelijk hebben medegedeeld met deze
wijze
van toezending in te stemmen.
3. De agenda van de algemene vergadering bevat in ieder geval:
a. het vaststellen van de notulen van de vorige algemene vergadering;
b. het jaarverslag van het bestuur;
c. het financieel verslag van het bestuur;
d. het verslag van de kascommissie;
e. het vaststellen van de balans en van de staat van baten en lasten over het afgelopen boekjaar;
f. het verlenen van décharge aan de leden van het bestuur;
g. het vaststellen van de contributie en andere bijdragen voor het komende boekjaar;
h. het vaststellen van de begroting en van het werkplan voor het komende boekjaar;
i. het voorzien in vacatures;
j. de rondvraag.
4. Uiterlijk twee weken voor de dag van de algemene vergadering kunnen ten minste vijf leden een op een
algemene vergadering besproken voorstel of amendement schriftelijk bij het bestuur indienen en aan de
agenda
toevoegen. Het voorstel of amendement moet voorzien zijn van een toelichting. Indien de algemene
vergadering
meent dat een voorstel of amendement te ingrijpend is om deze door de algemene vergadering te doen
behandelen, kan zij besluiten het voorstel of het amendement tijdens de eerstvolgende algemene
vergadering
te behandelen.
5. De algemene vergadering kan geen besluiten nemen over voorstellen die niet in de agenda zijn vermeld,
tenzij de algemene vergadering bij gewone meerderheid anders beslist.
6. Notulen van de algemene vergadering worden binnen twee weken na de algemene vergadering
langs elektronische weg aan alle leden toegezonden.
Artikel 19 - Besluiten
1. Het in dit artikel bepaalde is van toepassing op alle besluiten die in de vereniging worden genomen.
Lid
8 is alleen van toepassing op de besluitvorming tijdens de algemene vergadering.
2. De voorzitter van het bestuur of van een commissie leidt de vergadering. De algemene vergadering
wordt
geleid door de voorzitter van het bestuur. De voorzitter stelt de orde van de vergadering vast,
behoudens
het recht van de vergadering hierin wijziging te brengen.
3. Tenzij in de statuten of in een reglement anders is bepaald, worden besluiten in vergaderingen
genomen
met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Onder meerderheid wordt verstaan meer dan de
helft
van de door de leden uitgebrachte stemmen, zo nodig door afronding naar boven. Indien stemmen staken is
geen
meerderheid behaald.
4. Ongeldige stemmen zijn stemmen uitgebracht door een geschorste lid. Voorts zijn ongeldige
stemmen blanco stemmen en stemmen die een andere aanduiding bevatten dan voor de desbetreffende stemming
noodzakelijk is.
5. Tenzij in de statuten anders is bepaald, brengt ieder lid in de desbetreffende vergadering één stem
uit.
Een lid kan één ander lid schriftelijk een volmacht verlenen om namens hem in een vergadering zijn stem
uit
te brengen. Een lid kan slechts door één ander lid worden gemachtigd.
6. Het stemmen over personen gebeurt schriftelijk met gesloten stembriefjes. De stemming over zaken
gebeurt
hoofdelijk door handopsteken of bij acclamatie. In beide gevallen kan de vergadering tot een andere dan
de
voorgeschreven wijze van stemmen besluiten. In elk geval wordt schriftelijk gestemd wanneer een lid een
schriftelijke stemming verlangt.
7. Indien bij een stemming over personen geen van de kandidaten bij de eerste stemming een
gewone meerderheid behaalt, wordt een tweede stemming gehouden tussen de kandidaten die het hoogste
respectievelijk het hoogste en het op één na hoogste aantal stemmen hebben behaald. Staken bij de tweede
stemming de stemmen, dan wordt een derde stemming gehouden. Benoemd is die kandidaat die bij de tweede
of de
derde stemming de gewone meerderheid haalt of door loting na een derde stemming is aangewezen.
8. Bij een schriftelijke stemming in de algemene vergadering benoemt de voorzitter een stembureau van
drie
leden, die geen lid van het bestuur mogen zijn. Het stembureau onderzoekt de geldigheid van de
uitgebrachte
stemmen, berekent de uitslag en doet hiervan mededeling.
9. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel over de uitslag van een stemming is beslissend.
Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit, voor zover werd gestemd over een niet
schriftelijk
vastgelegd voorstel. Wordt onmiddellijk na het uitspreken van het oordeel van de voorzitter de juistheid
daarvan betwist, dan wordt het te nemen besluit schriftelijk vastgelegd en vindt een nieuwe stemming
plaats,
wanneer de meerderheid van de vergadering dit verlangt of - wanneer de oorspronkelijke stemming niet
hoofdelijk of schriftelijk gebeurt, een lid dit verlangt. Door deze nieuwe stemming vervallen de
rechtsgevolgen van de oorspronkelijke stemming.
10. Over alle voorstellen en voorstellen tot wijziging wordt in de volgorde van indienen gestemd, tenzij
naar het oordeel van de voorzitter een later ingediend voorstel een verder reikende strekking heeft dan
een
eerder ingediend voorstel en daardoor eerder dient te worden behandeld.
11. Wanneer een voorstel tot wijziging is ingediend, komt dit eerst in stemming. Een voorstel tot
wijziging
van een geagendeerd onderwerp mag niet de strekking hebben het doel van het voorstel te wijzigen of aan
te
tasten, zulks ter uitsluitende beoordeling van de voorzitter.
12. Indien voor het aannemen van een voorstel een gekwalificeerde meerderheid is vereist, geldt dezelfde
meerderheid voor het aannemen van een voorstel tot wijziging op het voorstel.
13. Besluiten aldus genomen door het bestuur mogen ook via online kanalen door de leden worden
aangenomen.
Het meerderheidsprincipe is hier geldend. Het door de voorzitter uitgesproken oordeel over de uitslag
van
een stemming is beslissend.
Artikel 20 - Reglementen
1. De organisatie van de vereniging alsmede de taken en bevoegdheden van het bestuur, de algemene
vergadering en van commissies kunnen nader worden uitgewerkt in een Huishoudelijk Reglement.
2. Het Huishoudelijk Reglement wordt met een gewone meerderheid vastgesteld en gewijzigd door
de algemene vergadering.
3. Nieuwe reglementen en wijzigingen in reglementen treden in werking op de veertiende dag na de dag
waarop
de algemene vergadering tot vaststelling of wijziging van het reglement heeft besloten. In de statuten,
in
een reglement of bij besluit van de algemene vergadering kan een andere datum van inwerkingtreden worden
bepaald, maar niet eerder dan na publicatie in de officiële mededelingen. Van een nieuw reglement en van
een
wijziging van een reglement wordt in de officiële mededelingen of op andere wijze mededeling aan de
leden
gedaan met vermelding van de datum van inwerkingtreding.
4. In gevallen waarin de statuten en een reglement van de vereniging niet voorzien, beslist het
bestuur.
Artikel 21 - Wijziging van statuten
1. In de statuten van de vereniging kan geen wijziging worden gebracht dan door een besluit van een
algemene
vergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijziging van de statuten zal worden
voorgesteld. De termijn voor oproeping tot een zodanige vergadering bedraagt vier weken.
2. Zij die de oproep tot de algemene vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging
hebben gedaan, moeten twee weken vóór de algemene vergadering een voorstel tot statutenwijziging, waarin
de
voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen en die is voorzien van een toelichting, op een daartoe
geschikte plaats voor de leden ter inzage leggen tot
na afloop van de dag waarop de algemene vergadering wordt gehouden. Het voorstel tot wijziging van de
statuten wordt bovendien toegezonden aan de leden.
3. Een besluit tot wijziging van de statuten kan slechts door de algemene vergadering met ten minste
twee
derden van de uitgebrachte stemmen worden genomen waarbij geldt dat tenminste de helft van de leden van
de
vereniging aanwezig moet zijn.
4. Het bepaalde in lid 2 en 3 is niet van toepassing wanneer tijdens de algemene vergadering alle leden
aanwezig of vertegenwoordigd zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt
genomen.
5. Een statutenwijziging treedt niet eerder in werking dan nadat hiervan een notariële akte is
opgemaakt.
Tot het doen verlijden van de akte is ieder lid van het bestuur bevoegd.
6. De leden van het bestuur zijn verplicht een authentiek afschrift van de wijziging en van de
gewijzigde statuten neer te leggen op het kantoor van het Handelsregister waarin de vereniging is
ingeschreven.
Artikel 22 - Ontbinding en vereffening
1. Een besluit tot ontbinding van de vereniging kan alleen worden genomen in een hiertoe speciaal
bijeengeroepen algemene vergadering. Het bepaalde in het vorige artikel is van overeenkomstige
toepassing.
2. Indien de algemene vergadering tot ontbinding van de vereniging heeft besloten, treden de leden van
het
bestuur op als vereffenaar, tenzij de algemene vergadering de vereffening aan een derde opdraagt.
3. Na de ontbinding blijft de vereniging voortbestaan voor zover dit voor de vereffening van het
vermogen nodig is. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van de statuten voor zoveel mogelijk
van
kracht. In stukken en aankondigingen die van de vereniging uitgaan, wordt aan de naam toegevoegd "in
liquidatie".
4. De algemene vergadering benoemt een bewaarder die de boeken en bescheiden van de vereniging gedurende
zeven jaar na afloop der vereffening bewaart. De algemene vergadering
kan de bewaarder een bewaarloon toekennen. Is geen bewaarder aangewezen en is de laatste vereffenaar
niet
bereid te bewaren, dan kan de bevoegde kantonrechter op verzoek van een belanghebbende uit de leden een
bewaarder aanwijzen.
5. Ingeval van de ontbinding van de vereniging beslist de algemene vergadering over de
bestemming aan het batig saldo.
Slotbepaling
Voor de eerste maal treden als bestuurder van de vereniging op:
1. Jan Willem van Asperen | voorzitter
2. Coenraad Willem Christiaan Nengerman | secretaris
3. Elisabeth Charlottte Meijer | penningmeester
4. Foeke Schaap | Bestuurslid trainingen
5. Pieter van Sprang | bestuurslid competitie en toernooien